All Small Bodies

“Science fiction and fantasy serve as important vehicles for feminist thought, particularly as bridges between theory and practice. No other genres so actively invite representations of the ultimate goals of feminism: worlds free of sexism, worlds in which women’s contributions (to science) are recognized and valued, worlds that explore the diversity of women’s desire & sexuality, and worlds that move beyond gender.“ Elyce Rae Helford

All Small Bodies, Regie: Jennifer Reeder
Deutschland / USA 2017, 18′

Verleih: KurzFilmAgentur Hamburg & La Distributrice de Films

“Vor einem großen Walde wohnte ein armer Holzhacker, der hatte nichts zu beißen und zu brechen und kaum das tägliche Brot für seine Frau und seine zwei Kinder, Hänsel und Gretel. Endlich kam die Zeit, da konnte er auch das nicht schaffen und wusste keine Hülfe mehr für seine Not. Wie er sich nun abends vor Sorge im Bett herumwälzte, sprach seine Frau zu ihm: „Höre, Mann, morgen früh nimm die beiden Kinder, gib jedem noch ein Stückchen Brot, dann führ sie hinaus in den Wald, mitten hinein, wo er am dicksten ist, da mach ihnen ein Feuer an, dann geh weg und lass sie dort allein, wir können sie nicht länger ernähren.” „Nein, Frau”, sagte der Mann, „wie soll ich übers Herz bringen, meine eigenen lieben Kinder den wilden Tieren im Wald zu bringen, die würden sie bald zerrissen haben!” „Wenn du das nicht tust”, sprach die Frau, „so müssen wir alle miteinander Hungers sterben.” Dies ließ ihm keine Ruhe, bis er einwilligte.“ *

So beginnt es, eines der bekanntesten deutschen Märchen überhaupt. Die Stiefmutter ist die Böse. Die Hexe das Monster. Was, wenn alles ganz anders war. Ganz anders wird.

Ganz anders.

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All Small Bodies is a feminist, sci-fi take on the Grimm tale of Hänsel & Gretel.

It occurs in the distant future among the ruins of a planetary catastrophe. In the wake of the chaotic aftermath, there are several resilient survivors including two young girls named Z and Bub. All Small Bodies follows these curious adolescents who have long been lost and alone in the haunted, other-wordly woods, as they awaken their extrasensory abilities and reclaim their autonomy from a menacing dark presence.

## In the aftermath, each survivor has been left to compete for resources. For Z and Bub, a sense of the world that was and what will be is influenced by treasured artifacts – a small worn out collection of old films on VHS, cassette mix tapes, a photo album, a diary, an answering machine, etc. Isolated for years, they are a sophisticated kind of feral, speaking and moving in quotations from the past that they have memorized from the preserved recordings – a mash up of languages and cultures. They have developed outside of socially constructed gender, race and sexuality. Their identity is fluid and unknowable, which is a place of transgression and transcendence.

Z and Bub, age 10 and 12. They are tiny enigmatic figures. Bub has extrasensory abilities that allow her to influence and empathize with her environment. Her body harnesses the energy that powers the gadgets in the camper for instance. The girls venture out one afternoon to find food, which is scarce. They come upon a one-armed woman struggling to chop down a tree with an axe head fixed to the end of her hand-built limb. The woman warns them sternly not to follow her and to return to their end of the woods. Z and Bub do not know yet that she is The Watcher’s wife and her warning is a way to keep them far away from her husband who has every intention of eating Bub to absorb her magnificent power and enhance his own.

After spending the night in the woods far from their camper, the girls wake to a horrifying discovery – everything will change forever.

Kinder brauchen Märchen, ist das Credo von Bruno Bettelheim. Und ja, den Kindern die Märchen vorlesen und bloß nicht das Ende vergessen. 1000 Mal vorgelesen ist ein eigener Zugang kaum mehr möglich. Erwachsene brauchen eine Zäsur in der Rezeption der Märchen, um einen anderen Blick in die Zeit zu werfen. Wie weit muss sexueller Missbrauch in der Zeit der Gebrüder und davor und auch noch lange danach verbreitet gewesen sein. Wie viel Kinder gezeugt durch Zwang?

In ALL SMALL BODIES versteht Reeder das Märchen auf einer sehr konkret sexuellen Grundlage. Jennifer Reeder schreibt die Geschichte um, um zur Geschichte vorzudringen.

Die Geschichte umschreiben bedeutet, sie im tiefsten Inneren erfasst zu haben. Reeders Filme beeindrucken durch ein zutiefst emotionales Verständnis einer sehr fragilen Lebensphase- der Pubertät. Durch ihre Arbeiten beweist sie eindrücklich, dass es eine Geschichte neben der Geschichte gibt. Sie konzentriert sich auf die Emotionen und kleinen alltäglichen Handlungen. Dieser Blick auf Geschichte und Erzählung ist im weiblichen Kino vielfach vertreten. Reeder geht noch einen Schritt weiter- in dem sie der Emotion und dem Gefühl, den Zauber erlaubt- dem Wunsch mit digitalen Werkzeugen sichtbar macht, sagt sie gleichzeitig Ja zu der Kraft der Träume- das ein Traum ein Alptraum, eine Befreiung sein kann, versteht sich. ALL SMALL BODIES entwickelt einen Sog.

Katharine Naughton as Bub & Tim Plester as The Witch @HeinrichVoelkel

Katharine Naughton as Bub & Sophia Hegarty as Z @HeinrichVoelkel

Sophia Hegarty as Z & Katharine Naughton as Bub & @HeinrichVoelkel

Yodit Riemertsma as Swan @ Heinrich Voelkel

ALL SMALL BODIES

A film by JENNIFER REEDER

 


WRITER & DIRECTOR     JENNIFER REEDER

PRODUCED BY                   FOREVERING FILMS · HOTMETAL FILMS · PINKMOVIES

PRODUCERS                      LAURA HEBERTON, MAIKE MIA HÖHNE, STEVEN HUDOSH

SUPPORT PROVIDED BY

FILMFÖRDERUNG HAMBURG-SCHLESWIG HOLSTEIN

HESSENFILM

FILM/VIDEO STUDIO PROGRAM @ THE WEXNER CENTER FOR THE ARTS

ROOFTOP FILM FUND AND THE ADRIENNE SHELLY FOUNDATION

IN COOPERATION WITH

ZDF / ARTE

DISTRIBUTED BY 

LA DISTRIBUTRICE

KURZFILMAGENTUR HAMBURG


CAST

Z                                             SOPHIA HEGARTY SCHOLFIELD

BUB                                       KATHARINE NAUGHTON

SWAN                                   YODIT TARIKAWA

THE WITCH                       TIM PLESTER


CREW

DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY                   SEBASTIAN BOCK

GAFFER                                                                TOBIAS BECHTLOFF

EDITOR                                                                 MIKE OLENICK

MUSIC                                                                   CASEY J COOPER

PRODCUTION DESIGN                                    MARIE-LUISE BALZER

COSTUME DESIGN                                            SABINE HAUPT

SOUND RECORDIST                                         CHRISTOPH BOCK

SOUND MIXER                                                   PAUL HILL

CASTING                                                               TERESA R.RITTERHOFF

PRODUCTION MANAGER                               DANIEL PFEIFFER

SET PHOTOGRAPHER                                      HEINRICH VOELKEL

FX & TITLES                                                         SCOTT DIXON

FILMGESCHÄFTSFÜHRUNG                         FRANK SCHEUFFELE